
Els catalans residents a l’estranger podrien votar per Internet
El Parlament tramita una llei que permetria el vot electrònic per a aquells catalans que resideixin a l’estranger. Amb aquesta mesura, Catalunya pretén pal·liar els efectes de la normativa vigent des del 2011, que va suposar un gran descens de la participació.
La nova llei només afectarà les eleccions autonòmiques, tot i que la Generalitat té intenció que entri en vigor abans d’estiu i pugui així aplicar-se també al referèndum sobre la independència que el president de la Generalitat, Carles Puigdemont ha promès fer el setembre que ve.
A les darreres eleccions catalanes celebrades l’any passat, només van poder votar 14.781 persones residents a l’estranger, d’un cens que supera les 196.000. Aquesta xifra només suposa un 7,5% del cens total. A les eleccions del 2008, abans de la reforma que pretenen esquivar amb la nova llei, va poder votar el 28% del cens.
El 30 de novembre passat, el Parlament va aprovar el projecte de llei que ara es tramitarà en comissió. El PP i Ciutadans van presentar dues esmenes a la totalitat, que van ser rebutjades per la resta de partits. L’argument de totes dues formacions polítiques és que aquesta llei suposaria una invasió de competències que corresponen de manera exclusiva al Govern central i el temor que el projecte s’hagi fet pensant en el referèndum per la independència.
Catalunya és actualment l’única comunitat autonòmica que encara no disposa d’una llei electoral pròpia, i que es regeix pel que disposa la Llei Orgànica de Règim Electoral General. El projecte que està tramitant el Parlament preveu que, després de convocar les eleccions autonòmiques, els residents a l’estranger puguin optar per votar per Internet, per la qual cosa s’hauran de registrar en un portal creat específicament.
Després de validar-se la identitat del votant, aquest rebrà unes contrasenyes per garantir la privadesa del seu vot, que podrà exercir mitjançant un ordinador, mòbil o un altre dispositiu amb accés a internet durant el període que habiliti la llei perquè votin els residents a l’estranger. Aquests vots han de quedar custodiats en una urna electrònica fins al dia de l’escrutini general.

